1. Etusivu
  2. | Verkkolehti

Kontin historia

10.07.2007

Kontti on 60-vuotias maailmanvalloittaja

MERIRAHTIKONTTI on aikamme huippukeksintö. Siitä on tullut globaalistumisen tärkeä tukiväline, koska se mahdollistaa tuotteiden aiempaa helpomman pääsyn maailmanmarkkinoille. Yhdysvaltain rautatieyhtiöt käyttivät metallilaatikoita rahdin kuljettamiseen jo vuonna 1929, mutta konttikuljetusten isänä ja merikonttien maailmanvalloituksen toimeenpanijana pidetään amerikkalaista kuljetusalan yrittäjää Malcom McLeania. Hän kehitti konttirahti-idean turhautuessaan lastien hitaaseen purkuun laivoista ja loi myös nykyisen konttikäsittelyn systematiikan. McLean osti 1950-luvulla Pan-Atlantic varustamon, jonka nimesi myöhemmin Sea-Land:ksi.

McLean lastasi ensimmäiset merirahtikontit laivaan Pohjois-Carolinassa 26. huhtikuuta 1956. Sitä pidetään kansainvälisten konttikuljetusten synnyinhetkenä. Laivaus ei herättänyt ympäristössä kovinkaan suurta kiinnostusta ja asiantuntijat totesivatkin, ettei
tuollainen rahtien käsittely tule onnistumaan. McLean ei kuitenkaan antanut periksi, vaan todisti rahtikonttien käyttökelpoisuuden Vietnamin sodassa vuonna 1964. Hän toimitti armeijan tarvikkeet konteissa, ja niiden purku tapahtui ennätysajassa. Paluumatkalle varustamo otti Japanista tuontirahtia. Siitä alkoi Sea-Landin ja konttien menestystarina.

Suomalaiset olivat edelläkävijöitä eurooppalaisessa konttiliikenteessä. Ensimmäinen kontti saapui Suomeen vuoden 1963 keväällä Finnlinesin Hansa Express autolautalla. Sea Containers Yhdysvalloista, Veli Nordström perheineen ja englantilainen huolitsija Alltransport perustivat suomalaisvarustamo Containershipsin vuonna 1966. Kun varustamon M/V Osternburg matkasi ensimmäisellä purjehduksellaan 1967 Felixstowesta Turkuun, oli lastissa jo nelisenkymmentä konttia.

Saksan Bremeniin ensimmäinen merirahtikontti saapui keväällä 1966. Aluksi Euroopassa ei uskottu konttien käyttömahdollisuuksiin, mutta kun ensimmäinen luonnos ISO-standardiksi oli valmisteltu, myös Euroopassa alettiin ripeästi rakentaa konttilaivoja, -satamia ja -käsittelylaitteita. Uusi informaatiotekniikka mahdollisti myös konttien kulun helpon seurannan. Parissa vuosikymmenessä kontti – tuo kahdeksankulmainen teräslaatikko – oli valloittanut koko maailman.

Tänä päivänä 95 prosenttia maailmankaupan kappaletavarakuljetuksista tapahtuu konteissa. Huomionarvoista on, että se mahdollistaa syrjäistenkin maiden tavarakuljetukset maailmanmarkkinoille. Meriliikenteessä arvioidaan olevan käytössä noin 20 miljoonaa konttia ja liikenteen kasvu on lähes kymmenen prosenttia vuodessa. Varsinainen menestystarina, eikö vaan?

Teksti/copyright Sarianne Reinikkala, Finncontainers